Rebecca Padoin

Mills

Trigger

Siden 1885 har norske, tradisjonsrike Mills solgt basismatvarer til norske husholdninger,  men aldri har selskapet kommunisert på vegne av noe annet enn produktene. I 2015 ønsker Mills å gjøre noe med dette. Selskapet hadde et ønske om ta større samfunnsansvar, og gå ut å kjempe for forbrukerne sine.

Innsikt viser at nordmenn blir stadig mer mat- og spisefrustrerte i takt med at antall kostholdsråd og dietter bombarderer oss. Mange er så forvirrede at det ødelegger livskvaliteten, og 1 av 3 unge har et anstrengt forhold til mat. Hva skjedde med at mat bare var mat – og ikke et verktøy for å regulere kropp og sinn?

Løsningen ble å etablere et overordnet og langsiktig konsept: Matro. Med matro ville vi engasjere og involvere alle de stemmene som mener at kostholdshysteriet har gått for langt, at samfunns- og trendpresset har gjort at altfor mange har fått et forkvaklet forhold til mat. Med matro ville vi starte arbeidet med å ta tilbake et mindre komplisert forhold til mat, slik at vi slipper å leve så sunt at det er usunt. Målet var ikke å selge mest mulig produkter på kortest mulig tid, men å etablere selskapet Mills som en samfunnsaktør og ikke bare en produktleverandør.

Med blant annet film som virkemiddel delte vi åpenhjertige erkjennelser fra matfrustrerte nordmenn, med resten av befolkningen. Vi etablerte også et langsiktig samarbeid med stiftelsen Villa Sult og psykiater Finn Skårderud og tok i bruk både sosiale og redaksjonelle medier for å spre engasjementet.

Lanseringen av matro-initiativet hadde en redaksjonell rekkevidde på 9 millioner, med dekning av temaet på VGTV, NRK Dagsrevyen, TV Nyhetskanalen, DN, Aftenposten, nettaviser og buzzmedier. Kronikker, debattinnlegg, tweets og usponsede blogginnlegg ble skrevet og delt, som et direkte tilsvar på Mills matro-initiativ. Filmen alene hadde 400 000 visninger, hvorav hele 60 000 interagerte med den.

1 av 3 nordmenn fikk med seg budskapet om at vi er kostholdsforvirret og at det er behov for mer matro, og halvparten i kjernemålgruppen, unge kvinner, fikk med seg budskapet. Av disse svarer 91 prosent at de er positive til at selskapet Mills setter fokus på problemstillingen og tar initiativ til matro, og 75 prosent mener innholdet er interessant for dem selv. Og dette er bare begynnelsen. Vi gleder oss til fortsettelsen med å bidra til å skape matro i landet.